Informacje dla zainteresowanych współpracą – sklepy i wizytówki

1. Wstęp

Cześć, przed Wami garść informacji / ustaleń / porad, które pomogą nam gładko przejść przez cały okres tworzenia strony internetowej. Pozwól, że będę zwracał się na „Ty”, zdecydowanie ułatwi nam to komunikacje i zrozumienie się. Niech nie przestraszy Cię objętość, wszystko to o czym tutaj wspominam i tak przegadalibyśmy przez telefon albo mail. Podsumowanie tego wszystkiego w jednym miejscu jest po prostu prostsze i wygodniejsze. Zarówno w sytuacji gdy Wasz zamysł na stronę nie jest szczegółowo określony albo gdy wręcz przeciwnie, macie szczegółowy plan na stronę od A do Z – prosiłbym Was o zapoznanie się z poniższym tekstem.

2. Podstawy

Zacznijmy od tego, że moje strony powstają na oprogramowaniu WordPress. Jest to stosowany od lat system pozwalający na wygodne tworzenie treści stron www. Ułatwia przede wszystkim takie czynności jak: zmiana treści, dodawanie stron/postów, dodawanie użytkowników, szybka i wydajna optymalizacja.

Do poprawnego powstania i działania strony potrzebujemy:

– domenę – np. whitesite.pl, whitesite.com byłoby już inną domeną. Co roku wykupujemy „prawa” do korzystania z niej. Końcówek domen jest wiele, jednak zwykle dobiera się standardowe .pl lub .com. Domena może być oczywiście zajęta, np. na mojej stronie fotograficznej musiałem ratować się kupnem domeny .com.pl ponieważ rafalmazur.pl było już zajęte przez pewnego architekta z Warszawy.

– hosting – czyli po prostu wynajęte miejsce na serwerze z bardzo szybkim dostępem do internetu, odpowiednimi zabezpieczeniami i zespołem wsparcia, który pomoże wam w sytuacji w której coś się popsuje. Istnieje kilka „półek” hostingów, które różnią się zastosowaną technologią, zaawansowaniem tych technologii i ogólnym przełożeniem na osiągi wydajnościowe serwera – zależy to oczywiście od ceny J Jeżeli zależy Wam na jak najwyższym wyniku w miernikach wydajnościowych (o których powiem później), to należy w pierwszej kolejności zacząć od szybkiego hostingu. Polecam przede wszystkim (ceny brutto):

– dla małych stron którym nie zależy aż tak bardzo na prędkości – lh.pl – pakiet 10GB za 150zł rocznie – w pierwszym roku promocja na 37.50zł,

– dla standardowych stron z bardzo dobrymi wynikami wydajności – dhosting.pl – pakiet 50GB za 250zł rocznie – sam używam dhosting na wszystkich swoich stronach,

– dla stron w których wydajność i wyniki są absolutnie kluczowe – jchost.pl dla wordpress – 20GB – 370zł/rocznie, 30GB – 500zł rocznie.

– poprawnie zainstalowany i skonfigurowany wordpress – tym zajmuje się ja.

3. Etapy pracy nad stroną

  1. Formularz informacyjny  + zapoznanie się z warunkami współpracy – ten etap ma przede wszystkim edukować Cię o tym jakie mamy możliwości i jak w ogóle powstają strony – na tym etapie poznasz również wstępną wycenę strony,
  2. Ustalenie szczegółów specyfikacji (objętości strony, ilości podstron, określenie funkcjonalności) i desingu – na tym etapie określamy dokładnie założenia tego co ma znaleźć się na Twojej stronie i przekażę Ci ostateczną wycenę.
  3. Podpisanie umowy i wpłata zaliczki,
  4. Przekazanie materiałów (zdjęć, filmów, realizacji) – przed etapem projektowania potrzebuję od Ciebie treści wizualnych na stronę – np. wybranych zdjęć które będę mógł wykorzystać,
  5. Wykonanie projektu – gdy mam już gotową specyfikację strony, ustalony design oraz przekazane zdjęcia stworzę projekt graficzny witryny oraz zakładek. Następnie przekazujesz swoje poprawki do stworzonego projektu, tak abyśmy ustalili ostateczną wersję strony, na tym etapie ewentualne zmiany specyfikacji (czyli np. dołożenie podstrony itd.) niosą za sobą zmiany w wycenie. Po zaakceptowaniu projektu następuje jego wdrożenie na witrynie.
  6. Przekazanie tekstów do wypełnienia strony – wszystkie teksty przekazujesz w jednym momencie w zbiorczym mailu – więcej o tekstach – akapit niżej.
  7. Wdrożenie poprawek do strony – na końcu masz możliwość wprowadzenia kilku poprawek „w cenie” – jeżeli chcesz wprowadzić poprawki możesz w ciągu 5 dni od przedstawienia kolejnej wersji strony wysłać do mnie mail lub zadzwonić i wyjaśnić co jest do zmiany.
  8. Przygotowanie wersji mobilnej – wersja mobilna jest zawsze odpowiednio przygotowaną wersją desktopową, więc jej przygotowanie będzie miało miejsce na samym końcu.

PS. Możesz przybyć do mnie również z gotowym projektem strony – w takiej sytuacji sprawa jest trochę prostsza i wyceniam po prostu czas potrzebny na wdrożenie strony bez całego procesu projektowania.

4. Przygotowanie tekstów

To raczej rzadka sytuacja, że mój klient jednocześnie zajmuje się pisaniem. Z reguły przygotowywanie tekstów przeraża i z tyłu głowy pojawia się „jak ja coś napiszę”. Wszystko zależy oczywiście od Was, od Waszego charakteru, natomiast teksty mają być po prostu, proste i przyjemne w odbiorze. Radziłbym nie kopiować tekstów z innych stron, a bardziej zastanowić się jak wy rozmawiacie ze swoimi klientami, nie próbujcie kreować się na kogoś innego, autentyczność przede wszystkim. Jeżeli chodzi o objętość tekstów, nie narzucam ram ilości znaków itd., wiadomo że w zależności od stworzonego projektu możemy potrzebować mniej lub więcej tekstu, natomiast proponuje przelać na papier (albo ekran) wszystko co chcecie z siebie wyrzucić z podziałem na kategorie typu strona główna, o mnie, kontakt itd.

Jeżeli nadal nie czujecie się pewnie z pisaniem tekstów mogę zaproponować Wam usługę mojego copywritera, który po wcześniejszym wywiadzie napisze teksty za Was. Koszt to 40zł brutto za 1000 znaków.

5. Przygotowanie grafik i nazewnictwo

Zdjęcia najlepiej przesłać w największej dostępnej rozdzielczości, abym miał swobodę w kadrowaniu i edytowaniu ich.

6. Wydajność i optymalizacja witryny

Gdy Twoja strona jest już gotowa rozpoczynam etap optymalizacji, dopasowuje rozmiary obrazków, ustawiam wszystkie wtyczki optymalizacyjne itd. Strona jest zoptymalizowana właśnie na moment oddania witryny do klienta. Dalsze wyniki optymalizacyjne zależą już wyłącznie od stosowania się do wytycznych i mogą być kontrolowane raz do roku w usłudze corocznej aktualizacji, o której wspominam w dalszej części tekstu.

7. Dalsze “życie” witryny

Wszystkie strony tworzone przeze mnie są zgodne z aktualnie panującymi trendami i aktualną wiedzą. Na strony udzielam pół roku gwarancji i w tym okresie odpowiadam za wszystkie ewentualne usterki które się na nich zdarzą. Tak samo jak okres gwarancji po zakupie nowego auta z salonu – mój okres gwarancji również kończy się po wspomnianych 6 miesiącach i mogę Wam wtedy zaproponować konkretne usługi:

Usługa “coroczna aktualizacja”: W ramach naszej współpracy mogę zaoferować Wam usługę corocznej aktualizacji, która polega na tym, że raz do roku dokonuje bieżących czynności takich jak:

– aktualizowanie silnika wordpress,

– aktualizacje wtyczek,

– sprawdzanie poprawności funkcjonowania serwisu,

– kontrola wskaźników optymalizacyjnych i wskazanie sposób na jej poprawę.

Koszt takiej usługi to 250zł/h brutto za powyższe czynności i 75zł/h za pozostałe czynności administracyjne.